De fleste af os har nok på et eller andet tidspunkt, stiftet bekendtskab med at have ondt i knæet. Det behøver ikke nødvendigvis være en akut skade eller en kronisk skade, men på et eller andet tidspunkt har vi nok alle haft en eller anden form for ubehag i vores knæ. Og det er ikke så mærkeligt. Knæleddet er nemlig kroppens største led, samtidig med at leddet er placeret mellem kroppens to længste knogler. Kombinationen af leddets placering og længden på de to knogler, fører til at knæ leddet er det led der er mest udsat for degenerering og skader.

Der findes i udgangspunktet 2 former for skade i et knæ. Den ene er skader inde i selve knæleddet og den anden er skader uden for knæleddet. På fagsproget kaldes det intra articulære skader og extra articulære skader.

Eksempler på intra articulære skader kan være korsbånds skader, menisk skader, ligament skader, slimsække inflamation og luksation af patella.
Eksempler på extra articulære skader er løberknæ, springer knæ og Osgood Schlatters syndrom.

De fleste af de skader der er nævnt har vi hørt om før. Måske ikke alle, men i hver fald en eller to af dem. Det er ikke sikkert du ved hvad korsbånds skade er, eller hvilke gener det giver, men du ved nok at det er en skade i knæet. På samme måde som du ved at løberknæ er en skade i knæet. En knæskade kan være en akut skade, eller en overbelastnings skade der ”kommer snigende”. Spørgsmålet er vel mere, hvordan kan jeg undgå at få en knæskade, eller hvordan kan jeg få hjælp hvis skaden allerede er opstået.

Knæet består af 4 knogler, 4 ledbånd, 4 muskler og kan bevæges i 4 retninger. Leddets funktion er bl.a. at kunne løfte kroppen og holde den oppe i bevægelser som løb og gang. Knæet skal kunne bevæge sig i fleksion(bøje), ekstension (strække) samt rotation (dreje) til begge sider. Belastningen på knæet er høj i alle bevægelser og muskler og ledbånd er der for at beskytte leddet.  Det vil sige, hvis vore muskler er for svage eller beskadiget til at beskytte knæet, vil risikoen for skade skader i knæet være større.

Så hvordan kan du beskytte dit knæ og forebygge skader?

Sørg for at du træner musklerne i benet. Her tænker jeg både ren styrke, samt stabilitet. For svage muskler kan føre til skader i knæet
Sørg for at du strækker ud, sådan at dine muskler er smidige. For stramme muskler kan føre til skader i knæet.
Massage lader musklerne restituere, samt øger blodgennemstrømningerne, (brug gerne en foam roller) hvilket giver friske og mindre stress på muskler. Stressede og trætte muskler kan give skader i knæet.

Hvad nu hvis jeg har ondt i mit knæ, hvad skal jeg gøre?

Hvis du har ondt i knæet er det vigtig at finde ud af, hvorfor du har ondt i knæet. For at kunne behandle en knæskade bliver man nødt til at vide hvilke skade man skal behandle. Så hvis du har ondt i dit knæ, skal du opsøge en der kan fortælle dig hvorfor du har ondt i dit knæ. Når du har fundet ud af hvorfor du har ondt i dit knæ, har du her nogle gode råd til hvordan du selv kan være med til at hjælpe helingsprocessen.

Osgood Schlatters syndrom og springerknæ:

Aktiv hvile, det vil sige du må gerne bruge/belaste knæet til smertegrænsen
Massage og udspænding af m. quatriceps (musklen foran på låret)
Cryo terapi se https://www.youtube.com/watch?v=u4FpzWLDwko

Løbeknæ:

Aktiv hvile, det vil sige du må gerne bruge/belaste knæet til smertegrænsen
Udspænding af tractus iliotibalis (Ydersiden af låret)
Cryo terapi

Menisk skade, korsbåndskade, ledbåndsskade:

Følg dine læge/behandlers råd

Kontakt info

Dalen Sportsbehandling
Sdr. Boulevard 59
9600 Aars

Tlf.:
21 72 41 06
Mail: line@dalen.dk

Nyhedsbrev

Om mig

Skaderne har sat en stopper for min sports karriere, men sådan behøver det ikke være for dig.

Min mission er at hjælpe folk med at genfinde glæden ved at bevæge sig. Det er ingenting der gør mig mere glad end når mine klienter går herfra, med et smil på læberne...

  Ring 21 72 41 06