RICE princippet er dødt, ny vejledning til akut skadesbehandling

Siden 1978 har RICE princippet være den gylden regel for hvordan man behandler akutte skader. Specielt inden for idrættens verden har det været den enegyldige sandhed i forhold til hvordan man behandler en forstuvet ankel, et forslået knæ, en skulder der har fået sig et slag eller ryk etc.

Der har bleven undervist i hvordan man skal behandle det skadede området. Det skal holdes i ro (R- rest), der skal is på (I-ice) så skal der lægges tryk på for at mindske hævelse (C-compression) og til sidst skal det skadede område hæves over hjertehøjde (E-elevation) Dette princip har vi levet efter i snart 40 år og nu har nye undersøgelse vist at, denne form for behandling med is/kulde faktisk kan være med til at sinke helingsprocessen. Ja, kuldebehandling på muskelskader kan faktisk gøre mere skade en gavn.

 

Alle atleter, behandler, trænere, læger og skadestuer bruger RICE princippet som en standard inden for skadesbehandling. Det gør man for at lindre smerte, samt sænke hævelse og inflammation, hvilket vi anser som en dårlig ting. Men det nyere undersøgelse har vist er at, inflammation i forhold til akutte muskelskader faktisk er godt for kroppen. Det er faktisk kroppens første reaktion og egen måde at reparer skaden på. Derfor er denne proces meget vigtig for helingsprocessen.

Hvad sker der når vi bruger is som behandlingsmetode på et skadet område? Når vi bruger is /kulde som behandlingsmetode på et skadet område begynder blodkarrene omkring skadespunktet begynder at trække sig sammen. Det vil sige at, når blodkarrene trækker sig sammen, nedsætter det blodgennemstrømningen og hindre de celler og stoffer der er på vej til det skadede område, for at hele skaden, i at komme frem. Og dermed bliver helingen forsinket. Derfor er det vigtigt at der er god blodgennemstrømning til det skadede område.

Hvordan skal vi så behandle en akut skade? Det man har fundet ud af i de nye undersøgelse er at, der skal en god blodgennemstrømning til for at skaden skal hele hurtigst muligt. Vi har lært at, is sænker blodgennemstrømningen, men hvad øger blodgennemstrømningen? Der er forskellige tiltag man kan gå i gang med for at øge blodgennemstrømningen og hjælpe helingsprocessen i den rigtig retning. Bevægelse af musklerne fører til tilførsel af blod, hvilket vil øge blodgennemstrømning i området, kompression vil stadig være med til at mindske hævelse, men ikke sænke blodgennemstrømningen, samt at man hæver det skadede område højere en hjerte højde.

Denne metode erstatter RICE princippet og det nye huske ord er MCE. MCE står for M-mobilisering (bevæg det du kan, så meget du kan) C-compression (komprimerende forbinding) E-elevation (holde det skadede område højt)

Er du og din idrætsforening interesseret i at vide mere om hvorfor RICE princippet er dødt, samt hvordan du og jeres trænere nu skal behandle en akut skade? Kontakte mig via mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller telefon: 21 72 41 06, så laver vi en aftale om hvornår jeg skal kommer ud i din forening og fortæller om hvordan I skal behandle akutte skader.         

Kontakt info

Dalen Sportsbehandling
Sdr. Boulevard 59
9600 Aars

Tlf.:
21 72 41 06
Mail: line@dalen.dk

Nyhedsbrev

Om mig

Skaderne har sat en stopper for min sports karriere, men sådan behøver det ikke være for dig.

Min mission er at hjælpe folk med at genfinde glæden ved at bevæge sig. Det er ingenting der gør mig mere glad end når mine klienter går herfra, med et smil på læberne...

  Ring 21 72 41 06