Jeg hører ofte idrætsudøver sige de har en dårlig skulder. Det gør ondt når de bevæger armen i forskellige retninger. De er ofte fortvivlet over at de ikke ved hvad de skal gøre for at slippe af med smerten, de oplever når de dyrker idræt. I mange tilfælde ænder det med at de stopper med at lave den bevægelse der gør ondt, og dermed laver en kompensationsbevægelse de kan holde ud. Det er bare ingen god idé. En kompensationsbevægelse fører ofte med sig andre gener og belastningsskader i andre dele af kroppen.

Skulderen eller skulderbæltet, er sammensat af 5 led. (Art. Sternoclavicularis, (SC led), art. Acromicoclavicularis, (AC led), art. Subacromiale, art. Glenohumerale, art. Scapulohumerale) Alle 5 led skal kunne bevæge sig for at skulderen skal kunne funger normalt. Hvis de 5 led ikke kan bevæge sig, vil vi opleve smerter eller ømhed når vi bevæger armen.

Skulderen som helhed er kompleks. I tillæg til de 5 led, er der mere end 15 muskler der har direkte indvirkning på skulderens og armens bevægelse. De smerter eller ømheder du har i din skulder kan skyldes overanstrenget muskler (hypertonus) i et område, samt for svage muskler (atrofi) i et andet område. Denne tilstand, over en længere periode, kan bl.a. føre til en irritationstilstand i senen (tendinitis), som igen fører til smerte eller ubehag.

Da skulderen er sammensat af 5 led, er det super vigtigt at alle led er bevægelige i det omfang de er beregnet til. Derfor er det meget vigtigt at selv om den skulder gør ondt skal den ALDRIG HOLDES I RO. Et led har behov for ledvæske for at kunne bevæge sig gnidningsfrit. Den ledvæske producerer kroppen når ledet er i bevægelse. Ingen bevægelse, minimalt med ledvæske. Uden ledvæske vil vores led være som et tandhjul uden smørelse.

Når jeg siger at en skulder der gør ondt, ikke skal holdes i ro, mener jeg IKKE at man bare skal blive ved med at gøre de samme bevægelser der gør ondt. Nej, jeg vil selvfølgelig anbefale dig at få hjælp til at finde ud af hvorfor din skulder gør ondt, og dermed få behandling og måske nogle træningsøvelser for at rette op på skaden. Jeg vil ikke anbefale en behandling der siger ”hold dig i ro i 14dg. til 3 uger så går det over af sig selv”. Snakker vi om en akut skade(traume) der indbefatter forstrækning (distortion), ledskred (luxation) eller delvist ledskred (subluxation), kræver det selvfølgelig akut behandling og konsultation med din læge.

Hvis du har en dårlig skulder (mistænker det kan skyldes overbelastning) og gerne vil vide hvad du selv kan gøre for at smerte lindre

  • Varmebehandle - Læg et varmelegeme på nakken i mindst 15 min. højst 30 min. Det vil udvide blodkarrene og gøre muskelvævet mere smidigt og løst.
  • Udspænding - Et let træk af musklen kan forlænge den overspændte muskel, hvilket vil give mere smidighed og løsne op.
  • Muskeltonusnedsættende medicin -  Den homøopatisk medicin Spascupreel har vist sig at give god effekt samt ingen bivirkninger i forhold til muskelspændinger, da medicinen optages i slimhinderne og ikke i mave lever eller tarme. (Kan købes i min klinik)

Hvis de 3 punkter ikke kan hjælpe dig, kan du kontakt mig via mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., tlf. 21724106

Kontakt info

Dalen Sportsbehandling
Sdr. Boulevard 59
9600 Aars

Tlf.:
21 72 41 06
Mail: line@dalen.dk

Nyhedsbrev

Om mig

Skaderne har sat en stopper for min sports karriere, men sådan behøver det ikke være for dig.

Min mission er at hjælpe folk med at genfinde glæden ved at bevæge sig. Det er ingenting der gør mig mere glad end når mine klienter går herfra, med et smil på læberne...

  Ring 21 72 41 06