Så er det ved at være forår. Det milde vejr er på vej og nu er det havetid lige om lidt.

For have entusiaster er dette den bedste tid på året, hvor de kan pudse og nusse om sin have. Mange synes også der er ren terapi at få lov til at gå rundt og stelle i haven. Ja mange kan næsten ikke vente med at frosten skal slippe taget sådan at man kan komme i gang. Desværre er haven også en årsag til at mange får ondt i ryg, nakke og skuldre. Derfor er det vigtigt at vi tage nogle forhåndsregler når går ude i haven.

Der er mange forskellige skader der kan opstå når man arbejder i haven. Når det gælder skader der indebærer at man klipper sig eller skærer sig i fingre, arme eller ben kan jeg kun appellere til at buge sikkerhedsudstyr. Snakker vi deri mod om skader der forekommer i muskler og led, vil jeg her komme med nogle gode råd til hvordan du kan forebygge den type skader.

De mest typiske skader i muskler og led i forbindelse med havearbejde, er ondt i ryggen. Ofte drejer det sig om belastings skader, fordi vi nu er i gang med bevægelser vi ikke har lavet i lang tid. Samtidig med at de bevægelser bliver gentaget rigtig mange gange. Hvilket kan fører til overbelastning af muskler og led.

Et eksempel er når vi luger vore bed med ”rumpetten” i vejret. Vi står fremover bøjet i op til timer ad gangen, og når man rejser sig op har man ondt i ryggen. Hvorfor? Vi står jo stille. Vel, selv om vi står stille skal vore muskler arbejde for at holde balancen. De er også på arbejde da musklerne skal være spændt for at vi ikke skal falde sammen som en sæk kartofler. Den bedste position for kroppen er oprejst stilling med armene hængende ned langs siden, hvor alle muskler er aktive, men ikke på overarbejde. Så når vi nu tvinger kroppen til at bukke sig fremover i lange perioder ad gangen skal den arbejde hårdt. Vore muskler bliver derfor trætte og vi får ondt.

Et andet eksempel kan være at vi samler grene eller græs sammen. De fleste af os har en dominerende side. Det vil sige den side vi arbejder med 70% af tiden. Det vil sige at når vi samler grene sammen, klipper hæk, river græs, er det vores dominerende side der står for 70% af arbejdet.

Se for dig at du er i gang med at samle grene efter du har klippet hæk. Grenene skal over i en trillebør. Du bukker dig ned, samler grenene op, drejer kroppen og lægger dem i trillebøren. Denne bevægelse gør du 10 gange, plus. Kroppen bliver overbelastet og træt, ergo, du får ondt.

Så tænker du, det er jeg da fuldstendig klar over Line, men hvordan undgår jeg at få ondt. Haven skal passes, grene skal klippes og skal samles op, det er jo forår.

Omfanget af skaden der opstår kommer and på hvor stærk man er og hvor god man er til at lytte til sin krop. En stærk krop tåler mere belastning end en svag krop.

Regel nr. 1 – Sørg for at få styrket dine muskler så din krop kan tåle større belastninger.

Regel nr. 2 – Lyt til hvad din krop fortæller dig, inden du får virkelig ondt.

Kroppen vil altid give dig nogle varsel signaler inden skaden er sket, lyt til den.

Regel nr. 3 - Ændre stilling. Hvis du kan mærke at din ryg begynder at blive øm og du har behov for at tage dig til ryggen mens du arbejder, så er det tegn på at du skal gøre noget anderledes. Skift stilling, drej kroppen modsat vej, skifte greb på riven eller gren saksen. Varier din arbejdsbevægelse.

Husk at nyde foråret der ude og hvis du er et have menneske, så nyd din have uden ondt i muskler og led, ved at lytte til kroppen og ændre arbejdsstilling, hvis kroppen beder dig om det.

Kontakt info

Dalen Sportsbehandling
Sdr. Boulevard 59
9600 Aars

Tlf.:
21 72 41 06
Mail: line@dalen.dk

Nyhedsbrev

Om mig

Skaderne har sat en stopper for min sports karriere, men sådan behøver det ikke være for dig.

Min mission er at hjælpe folk med at genfinde glæden ved at bevæge sig. Det er ingenting der gør mig mere glad end når mine klienter går herfra, med et smil på læberne...

  Ring 21 72 41 06